صفحه اصلی > فشن و شیوه زندگی : رقص رنگ ها در دل مازندران سفری به دنیای لباس های محلی

رقص رنگ ها در دل مازندران سفری به دنیای لباس های محلی

رقص رنگ ها در دل مازندران سفری به دنیای لباس های محلی

مازندران، سرزمینی سرسبز و پهناور در شمال ایران، به گنجینه ای از فرهنگ و سنت های غنی می بالد. یکی از جلوه های بارز این میراث گرانبها، لباس های محلی مازندرانی است که با رنگ ها و طرح های بدیع خود، چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

لباس های محلی مازندران

در این نوشته، به لباس های محلی مازندران و نمونه های  آن آشنا می شویم:

۱. شلیته:

این لباس زیبا، که به عنوان شلوار-دامن نیز شناخته می شود، رکن اصلی پوشش بانوان مازنی را تشکیل می دهد. شلیته از پارچه های ابریشمی، نخی و یا پشمی تهیه می شود و در رنگ های متنوعی، به خصوص رنگ های شاد، به چشم می آید.

۲. تمبان قُمبلی:

تمبان قُمبلی نوعی شلوار گشاد و پرچین است که از جنس پارچه های پشمی ضخیم راه راه با رنگ های شاد بافته می شود. این شلوار در فصل های سرد سال به تن می شود و گرمای دلچسبی را به ارمغان می آورد.

۳. جومه:

جومه نام پیراهن بلندی است که مردان مازنی بر تن می کنند. جنس جومه در تابستان از کتان یا پنبه و در زمستان از پشم می باشد. این پیراهن یقه گرد و ساده دارد و در رنگ های تیره، به خصوص قهوه ای و سورمه ای، دیده می شود.

۴. نیم ساق:

نیم ساق نوعی شلوار تنگ و چسبان است که از جنس ابریشم، مخمل و یا ساتن تهیه می شود. این شلوار در رنگ های متنوع، به خصوص سبز، سفید و قرمز، وجود دارد و معمولا زنان جوان زیر پیراهن خود می پوشند.

۵. جلیقه:

در فصل سرما، مردان مازنی جلیقه ای ضخیم از جنس پشم و به رنگ مشکی بر روی جومه خود می پوشند. این جلیقه یقه هفت و دکمه دار است و به گرم نگه داشتن بدن در سرمای زمستان کمک می کند.

۶. گالش:

گالش نوعی چکمه بلند و ضد آب است که از جنس پلاستیک یا چرم تهیه می شود. این چکمه ها که کاربرد فراوانی در میان مردم مازندران دارند، برای کار در شالیزارها و عبور از زمین های گل آلود بسیار مناسب هستند.

۷. چاروق:

چاروق کفشی سنتی است که از چرم و یا الیاف طبیعی ساخته می شود. این نوع کفش در بین زنان و مردان مازنی رواج دارد و در رنگ ها و طرح های متنوعی به چشم می خورد.

۸. روبند:

روبند پارچه ای بلند و نازک است که زنان مازنی برای پوشاندن سر و صورت خود از آن استفاده می کنند. روبند در رنگ های مختلف، به خصوص سفید و مشکی، وجود دارد و با نقش ها و نگاره های زیبا تزیین می شود.

۹. نقاب:

نقاب نوعی روبنده کوتاه تر است که فقط صورت را می پوشاند. این نوع پوشش در گذشته در بین زنان مازنی رایج بوده است، اما امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۰. چارقد:

چارقد روسری بلندی است که از جنس ابریشم یا حریر تهیه می شود. زنان مازنی چارقد را به دور سر و گردن خود می پیچند و از آن برای گرم نگه داشتن خود و یا به عنوان زینت استفاده می کنند.

لباس های محلی مازندران نه تنها زیبایی منحصر به فردی دارند، بلکه نمادی از فرهنگ غنی و اصالت این خطه ی شمالی ایران هستند. این تنوع رنگ و طرح، گویای ذوق و سلیقه ی مردم مازندران و تناسب آن با طبیعت سرسبز و پُربرکت این سرزمین است.

اگر روزی فرصتی برای سفر به مازندران پیدا کردید، حتما از دیدن این لباس های زیبا در تن مردم محلی لذت ببرید و با خرید یکی از آنها به عنوان یادگاری، خاطره ای خوش از این سفر به یاد ماندنی را برای خود به ارمغان ببرید.

 

پست های مرتبط

تفاوت بلوز و پیراهن چیست ؟

در دنیای مد و پوشاک، بلوز و پیراهن دو عضو جدایی‌ناپذیر کمد…

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی 4 نوع از لیموناد های خانگی

در گرمای طاقت‌فرسای تابستان، هیچ چیز به اندازه یک لیوان لیموناد خنک…

ژل لوبریکانت چیست

ژل لوبریکانت، مایعی لغزنده و روان کننده است که به منظور افزایش…

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید