صفحه اصلی > سلامتی و شیوه زندگی : ویروس پاپیلومای زگیل تناسلی انسانی (HPV)

ویروس پاپیلومای زگیل تناسلی انسانی (HPV)

ویروس پاپیلومای زگیل تناسلی انسانی (HPV)

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک ویروس شایع است که می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی و سایر مشکلات سلامتی شود. این ویروس از طریق تماس پوست با پوست منتقل می شود و می تواند از طریق رابطه جنسی، رابطه جنسی دهانی یا تماس پوستی از ناحیه تناسلی منتقل شود.

ویروس HPV

انواع مختلفی از HPV وجود دارد که برخی از آنها باعث زگیل تناسلی می شوند و برخی دیگر می توانند باعث سرطان شوند. انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند، معمولاً کم خطر هستند و به طور خود به خود در عرض چند ماه یا سال از بین می روند. با این حال، برخی از انواع HPV که باعث سرطان می شوند، خطرناک هستند و می توانند منجر به سرطان دهانه رحم، سرطان واژن، سرطان آلت تناسلی، سرطان مقعد و سایر سرطان ها شوند.

زگیل تناسلی زائده های کوچک و گوشتی هستند که در ناحیه تناسلی ایجاد می شوند. این زگیل ها می توانند در اندازه، شکل و رنگ متفاوت باشند و معمولاً بدون درد هستند. زگیل تناسلی در زنان معمولاً در ناحیه واژن، دهانه رحم، اطراف مقعد یا در دهان و گلو ایجاد می شود. در مردان، زگیل تناسلی معمولاً در آلت تناسلی، اطراف مقعد یا در دهان و گلو ایجاد می شود.

روش های تشخیص زگیل تناسلی

روش های مختلفی برای تشخیص زگیل تناسلی وجود دارد که شامل معاینه بالینی توسط پزشک یا آزمایش HPV می شود.

درمان زگیل تناسلی معمولاً شامل استفاده از داروهای موضعی یا جراحی است. داروهای موضعی می توانند زگیل ها را از بین ببرند، اما ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد تا اثر کنند. جراحی می تواند زگیل ها را به سرعت از بین ببرد، اما ممکن است عوارضی مانند درد یا خونریزی ایجاد کند.

راه های جلوگیری از HPV

راه های مختلفی برای جلوگیری از HPV وجود دارد که شامل واکسیناسیون، استفاده از کاندوم و محدود کردن تعداد شرکای جنسی است.

واکسن HPV

واکسن HPV می تواند از ابتلا به انواع HPV که باعث زگیل تناسلی و سرطان می شوند، جلوگیری کند. واکسن HPV معمولاً برای دختران و پسران 11 یا 12 ساله توصیه می شود.

استفاده از کاندوم

استفاده از کاندوم می تواند خطر ابتلا به HPV را کاهش دهد، اما نمی تواند از آن به طور کامل جلوگیری کند. کاندوم ها فقط از تماس پوست با پوست در ناحیه تناسلی محافظت می کنند و نمی توانند از تماس پوست با پوست در سایر قسمت های بدن جلوگیری کنند.

محدود کردن تعداد شرکای جنسی

محدود کردن تعداد شرکای جنسی می تواند خطر ابتلا به HPV را کاهش دهد. هرچه تعداد شرکای جنسی شما بیشتر باشد، احتمال ابتلا به HPV بیشتر است.

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم یک بیماری جدی است که می تواند منجر به مرگ شود. این سرطان معمولاً در اثر عفونت با انواع HPV که باعث سرطان می شوند، ایجاد می شود.

علائم سرطان دهانه رحم معمولاً تا زمانی که سرطان پیشرفته نشده است، ظاهر نمی شود. برخی از علائم سرطان دهانه رحم عبارتند از:

  • خونریزی غیرطبیعی از واژن، مانند خونریزی بین دوره های قاعدگی، خونریزی پس از رابطه جنسی یا خونریزی پس از یائسگی
  • ترشحات غیرطبیعی از واژن
  • درد در ناحیه لگن

روش های مختلفی برای تشخیص سرطان دهانه رحم وجود دارد که شامل معاینه پاپ اسمیر، آزمایش HPV و کولپوسکوپی می شود.

درمان سرطان دهانه رحم به مرحله سرطان بستگی دارد. در مراحل اولیه، سرطان دهانه رحم معمولاً با جراحی قابل درمان است. در مراحل پیشرفته تر، ممکن است نیاز به شیمی درمانی یا پرتودرمانی باشد.

با آگاهی از HPV و زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم و انجام اقدامات پیشگیرانه می توان از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کرد.

برچسب ها :
پست های مرتبط

احیای لباس‌هایتان با کمترین هزینه!

لباس‌هایتان کهنه شده‌اند و دیگر مثل قبل جذاب نیستند؟ می‌خواهید لباس‌هایتان را…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

مانتوهای خنک و خوش‌تن خنک برای تابستان داغ!

تابستان از راه رسیده و وقت آن است که کمد لباس‌هایمان را…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

با این ترفندها، بازوهایتان را لاغرتر نشان دهید!

داشتن بازوهایی خوش‌فرم و متناسب، آرزوی بسیاری از خانم‌ها و آقایان است.…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید