صفحه اصلی > سلامتی و شیوه زندگی و غذا و نوشیدنی و ورزشی : بهترین موقع ورزش برای چربی سوزی

بهترین موقع ورزش برای چربی سوزی

چربی سوزی یک فرآیند پیچیده است که به تمرین، یک میزان مشخص فعالیت روزانه، تغذیه، ژنتیک، هورمون ها و عوامل دیگر بستگی دارد. چربی سوزاندن باعث کاهش وزن، افزایش سلامت قلب و عروق، بهبود شکل و تناسب بدن و افزایش اعتماد به نفس می شود.
برای افزایش چربی سوزی، لازم است که تعادل مناسب بین مصرف و مصرف کالری را رعایت کنید. به عبارت دیگر، باید کالری بیشتر از آنچه مصرف می کنید، بسوزانید. این کار را می توان با انجام تمرینات هوازی و بدون هوازی انجام داد. در ادامه این مطلب برخی از بهترین زمان‌های روز را که می‌توانید برای چربی سوزی بیشتر ورزش کنید، بررسی می‌کنیم.

بهترین موقع روز برای چربی‌سوزی چه زمانی است؟

به طور کلی، زمان مناسب برای تمرین بستگی به شرایط فردی، هدف و نوع تمرین دارد. برخی متخصصان معتقدند که تمرین در صبح زود، قبل از صبحانه، باعث افزایش چربی سوزی می شود، چون بدن در این زمان به دنبال منابع انرژی است و از چربی های ذخیره شده استفاده می کند.

برخی دیگر معتقدند که تمرین در عصر یا شب، پس از خوردن غذا، باعث افزایش چربی سوزی می شود، چون بدن در این زمان دارای سطح بالای هورمون های رشد و تستوسترون است که به ساخت عضله و کاهش چربی کمک می کنند.

همچنین باید نوع تمرین را نیز در نظر گرفت. تمرینات هوازی مانند دویدن، پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا، باعث افزایش متابولیسم و کالری سوزی در حین و پس از تمرین می شوند. تمرینات بدون هوازی مانند وزنه زدن، باعث افزایش توده عضلانی و متابولیسم در طول روز می شوند. پس بسته به نوع تمرین، ممکن است زمان مناسب برای اجرای آن متفاوت باشد.

ورزش کردن در صبح چه فوایدی دارد؟

صبح زود گزینه خوبی برای کسانی است که قصد دارند چربی سوزانده و وزن خود را کاهش دهند. در این زمان، سطح قند خون پایین است و بدن به دنبال منابع اضافه انرژی است. پس با تحقق شروط لازم (آب خوردن قبل از تمرین، گذشت حداقل 6 ساعت از آخرین وعده غذائي)، بدن از چربی های ذخیره شده استفاده می کند و چربی سوزی بیشتر می شود.

همچنین صبح زود، سطح کورتیزول (هورمون استرس) بالا است و با تمرین، می توان این سطح را کاهش داد. تمرین در صبح زود همچنین باعث بهبود خلق و خو، افزایش انرژی، بهبود خواب و افزایش متابولیسم در طول روز می شود.

تمرین در عصر یا شب چگونه است؟

عصر یا شب گزینه خوبی برای کسانی است که قصد دارند عضلات خود را تقویت کنند. در این زمان، سطح تستوسترون (هورمون مسئول رشد عضلات) و هورمون رشد (هورمون مسئول بازسازی بافت ها) بالا است و با تمرین، می توان از این فرصت استفاده کرد. همچنین عصر یا شب، دمای بدن، قدرت عضلانی، انعطاف پذیری و تحمل درد بالاتر است و خطر آسیب دیدگی کمتر است. تمرین در عصر یا شب همچنین باعث کاهش استرس، بهبود خلق و خو، افزایش اعتماد به نفس و بهبود خواب می شود.

اما بهترین زمان برای شما کدام است؟

البته لازم به ذکر است که این زمان ها به عنوان پیشنهادات عمومی بوده و ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. بعضی از افراد ممکن است در صبح زود فعال‌تر باشند و بعضی دیگر در عصر یا شب. پس بهتر است زمان تمرین را با توجه به روحیه، برنامه روزانه و عادات خود انتخاب کنید. هر زمان که بتوانید با حال خوب و انگیزه بالا تمرین کنید، بهترین زمان برای شما است.

برخی از تمرین‌های چربی‌سوز

تمرین های چربی سوزی عبارتند از فعالیت های ورزشی که باعث افزایش مصرف انرژی و کاهش سطح چربی بدن می شوند. این تمرین ها می توانند به دو دسته تقسیم شوند: تمرینات هوازی و تمرینات بدون هوازی.

تمرینات هوازی شامل فعالیت هایی است که باعث افزایش ضربان قلب و تنفس می شوند. این فعالیت‌ها باعث می‌شوند که بدن از منابع انرژی خود استفاده کند و کالری بسوزاند. برخی از مثال های تمرینات هوازی عبارتند از:

دویدن

دویدن یکی از بهترین راه ها برای سوزاندن چربی است. دویدن باعث می شود که بدن از گلوکز و چربی به عنوان منابع انرژی استفاده کند. بسته به سرعت، وزن و زمان دویدن، مقدار کالری سوخته متفاوت است. به طور متوسط، یک فرد با وزن 70 کیلوگرم می تواند در 30 دقیقه دویدن با سرعت 8 کیلومتر در ساعت حدود 300 کالری بسوزاند.

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری نه تنها به سلامت قلب و عروق کمک می کند، بلکه به ساخت عضلات پا، ران و باسن نیز منجر می شود. دوچرخه سواری باعث مصرف اکسیژن و کالری در بدن می شود. بسته به سطح تلاش، وزن و زمان دوچرخه سواری، مقدار کالری سوخته متفاوت است. به طور متوسط، یک فرد با وزن 70 کیلوگرم می تواند در 30 دقیقه دوچرخه سواری با سطح تلاش متوسط حدود 260 کالری بسوزاند.

شنا

شنا یک فعالیت همه جانبه است که تقریبا تمام عضلات بدن را درگیر می کند. شنا باعث افزایش قدرت عضلانی، انعطاف پذیری، استقامت و تعادل می شود. شنا نسبت به فعالیت های خشک زمین، فشار کمتری روی مفاصل و استخوان ها اعمال می کند. شنا باعث افزایش ضربان قلب و تنفس و در نتیجه افزایش مصرف انرژی و کالری می شود. بسته به نوع شنا، وزن و زمان شنا، مقدار کالری سوخته متفاوت است. به طور متوسط، یک فرد با وزن 70 کیلوگرم می تواند در 30 دقیقه شنای سینه حدود 330 کالری بسوزاند.

پیاده روی

پیاده روی یک فعالیت ساده و بدون هزینه است که هر کس می تواند انجام دهد. پیاده روی باعث افزایش سلامت قلب و عروق، کاهش فشار خون، کاهش استرس و بهبود خلق و خو می شود. پیاده روی نیز باعث سوزاندن کالری در بدن می شود. بسته به سرعت، شیب، وزن و زمان پیاده روی، مقدار کالری سوخته متفاوت است. به طور متوسط، یک فرد با وزن 70 کیلوگرم می تواند در 30 دقیقه پیاده روی با سرعت 5 کیلومتر در ساعت حدود 150 کالری بسوزاند.

سخن پایانی
بنابراین زمانی که هر شخص باید ورزش کند تا بهترین نتیجه را بگیرد متفاوت است. با این حال زمان پیشنهاد کارشناسان، صبح زود است. در این زمان، بدن به دلیل تازه بیدار شدن از چربی‌های ذخیره‌شده برای تامین انرژی استفاده می‌کند، انرژی و انگیزه افزایش می‌یابد، و عادت سالمی را ایجاد می‌کند.

پست های مرتبط

احیای لباس‌هایتان با کمترین هزینه!

لباس‌هایتان کهنه شده‌اند و دیگر مثل قبل جذاب نیستند؟ می‌خواهید لباس‌هایتان را…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

مانتوهای خنک و خوش‌تن خنک برای تابستان داغ!

تابستان از راه رسیده و وقت آن است که کمد لباس‌هایمان را…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

با این ترفندها، بازوهایتان را لاغرتر نشان دهید!

داشتن بازوهایی خوش‌فرم و متناسب، آرزوی بسیاری از خانم‌ها و آقایان است.…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید