صفحه اصلی > سلامتی و شیوه زندگی و فشن : چگونه منافذ پوست را ببندیم

چگونه منافذ پوست را ببندیم

تمامی پوست های چرب و خشک دارای منافذ می‌ باشند. این منافذ به صورت طبیعی امکان تنفس و ارائه چربی جهت مرطوب نگه داشتن پوست را ممکن می سازد. اما اندازه و قطر منافذ روی پوست صورت، می‌ تواند در زیبایی افراد نقش بسیار مهمی داشته باشد. منافذی که دارای قطر زیادی می‌ باشند و منجر به دون دون نشان دادن پوست صورت می‌ شوند، به عنوان یک عارضه پوستی، قابل درمان می‌ باشند.

علت به وجود آمدن منافذ باز در روی پوست

منافذی که روی پوست صورت وجود دارند، در بخش هایی از صورت، دارای قطر بیشتری هستند. پیشانی، بینی و گونه ها در معرض افزایش قطر منافذ می‌ باشند که توسط عوامل مختلف صورت می گیرند. عوامل متعددی در پیدایش این عارضه نقش دارند اما طبق نظر پزشکان، چربی بیش از حد پوست، نقش مهمی در افزایش قطر منافذ پوست دارند.

پوست های چرب، از منافذ باز تری برخوردار هستند. چون تولید مقدار بیشتری از چربی توسط غدد سبوم، نیاز به محل خروج راحت تری دارد. از این رو منافذ پوست بیش از حد باز می‌ شوند و عارضه پوست پرتقالی را به وجود می آورند.

صدمات نور خورشید به پوست، غیر قابل انکار است. یکی از مهمترین آسیب های وارده توسط اشعه نور خورشید به پوست، افزایش قطر منافذ پوست صورت می‌ باشد. این مورد کاملا قابل پیشگیری می‌ باشد.

وراثت نیز نقش موثری در جنس پوست دارد. پوست های چربی که به صورت وراثتی می‌ باشند، منافذ بازتری را نسبت به پوست های خشک و معمولی دارا هستند.

افزایش سن به عنوان یک عامل طبیعی در از دست رفتن قدرت ارتجاعی پوست نقش دارد که تبعات آن، منافذ بزرگ و Y شکل روی پوست است.

 

 

راهکارهای خانگی از بین بردن منافذ باز پوست

از بین بردن منافذ باز پوست، امری غیر قابل انجام می‌ باشد. چون وجود منافذ روی پوست یک عامل طبیعی است. اما می‌ توان با انجام اقداماتی، قطر آن ها را کاهش داد و یک پوست صاف و یکدست ایجاد کرد.
راهکارهایی خانگی برای این کار طبق توصیه پزشکان زیبایی، استفاده از ماسک هایی صورت می‌ باشد که دارای خاصیت قابض می باشند. این ماسک ها می توانند با افزايش تراکم سلول های سطحی پوست، منافذ را جمع تر کرده و به طور کلی در کاهش مقدار منافذ باز پوست، موثر گردند.

ماسک هایی مانند ماسک سفیده تخم مرغ و آبلیمو، ماسک ماست، ماسک آرد برنج و ماست، به عنوان ماسک خانگی برای این کار استفاده می‌ شوند. استفاده از ماسک های آماده کارخانه ای مانند ماسک خاک رس و… در کاهش قطر منافذ پوست تاثیرگذار هستند.

بهتر است ماسک های خانگی و کارخانه ای را یک الی دو بار در هفته مورد استفاده قرار داد و در هنگام استفاده، پوست تمیز و بدون چربی و آلودگی باشد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

بهترین کرم برای بستن منافذ باز پوست

محصولات مراقبتی و درمانی پوستی مانند انواع کرم و لوسیون ها، در کاهش منافذ باز پوست می توانند موثر باشند. کرم هایی که برای این امر استفاده می‌ شوند دارای عناصر خاصی هستند که خاصیت قابض دارند.
در متریال اصلی این کرم ها از نیاسین آمید و رتینول برای افزایش قدرت ارتجاعی پوست و تراکم پوستی استفاده می‌ شود. این محصولات تنها در نوع کرم نمی باشند. سرم، لوسیون و آبرسان های بسیاری در نوع تخصصی، در این زمینه تولید می‌ شوند. بهترین محصولات ارائه شده به صورت تخصصی در این زمینه می‌ توان به کرم سبیوم بایودرما، سرم نیاسین آمید اوردینری، سرم رتینول اوردینری، تونر سیوید بادی شاپ و… اشاره کرد.

روش های مراقبتی برای جلوگیری از ایجاد منافذ باز روی پوست

با توجه به موارد بیان شده، افزایش قطر منافذ روی پوست صورت، براساس چربی بیش از حد پوست و نور خورشید به وجود می آید. از این رو داشتن یک روتین مناسب پوستی در عدم پيداش منافذ باز بزرگ پوستی، مفید می‌ باشد.

روتین مورد نظر شامل شستشوی روزانه پوست با مواد شوینده تخصصی می‌ باشد. شوینده های دارای متریال قابض و کنترل کننده چربی، بهترین شوینده مناسب برای عدم باز شدن منافذ می‌ باشند. بعد از شستشو، حتما باید از تونر مخصوص استفاده کرد. تونرها، آلودگی های عمقی پوست را که در داخل منافذ جمع شده اند، پاکسازی می کنند. استفاده از تونر تخصصی پوست چرب، در کاهش چربی صورت و کاهش منافذ پوست، موثر هستند.

استفاده از آبرسان و کرم مرطوب کننده بسته به نوع پوست و مشکلات پوستی، جزو مهمترین بخش روتین موردنظر می‌ باشد. این محصولات نیز در افزایش رطوبت پوست، کاهش چربی و همچنین عدم خشک شدن پوست موثر هستند.

استفاده از کرم، سرم و لوسیون های تخصصی برای این امر بعد از اعمال آبرسان روی پوست امکان پذیر است. حتما باید به زمان مناسب استفاده از این محصولات دقت شود. برخی از محصولات درمانی به صورت روزانه و شبانه مورد استفاده قرار می گیرند.

بسیاری از محصولات تخصصی موثر در کاهش منافذ باز پوست، با عناصر درمانی دیگر در تضاد هستند. به عنوان مثال تداخل متریال دارویی این محصولات با سرم های ویتامین سی و… امری قابل تایید است. لذا در صورتی که از سرم های درمانی و ویتامینی استفاده می کنید، حتما از تداخل دارویی آن ها با کرم و سرم های تخصصی آگاهی به دست بیاورید.

کرم های ضدآفتاب، موثر در کاهش منافذ باز پوست

استفاده از کرم های ضد آفتاب روی پوست صورت، توصیه اکید بسیاری از پزشکان زیبایی و کلینیک ها می‌ باشد. این کرم ها با ایجاد یک سد دفاعی در برابر مضرات اشعه نور خورشید، بهترین محافظ برای پوست می‌ باشند. تاثیر مخربی که نور خورشید روی پوست میگذارد، منجر به شل شدگی و باز شدن بیش از حد منافذ پوست می گردد.

از این رو انتخاب و استفاده از یک ضد آفتاب مناسب با نوع پوست خود، از مضرات نور خورشید جلوگیری به عمل آورده و سلامت پوست را حفظ می‌ کند. این محصول به صورت روزانه باید مورد استفاده قرار بگیرد. در صورت انجام روتین پوستی، کرم ضد آفتاب آخرین کرم مورد استفاده خواهد بود.

این محصول باید در داخل خانه نیز مورد استفاده قرار بگیرد. چرا که نور خورشید می‌ تواند به صورت انعکاسی از طریق پنجره های موجود در فضای بسته، روی سلول های پوستی صورت تاثیر بگذارد.

برچسب ها :
پست های مرتبط

با این ترفندها، بازوهایتان را لاغرتر نشان دهید!

داشتن بازوهایی خوش‌فرم و متناسب، آرزوی بسیاری از خانم‌ها و آقایان است.…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

با این رنگ‌ها در تابستان خنک بمانید!

تابستان فصل جشنواره رنگ‌ها است! گرمای خورشید، طبیعت سرسبز و روزهای بلند،…

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

افراد ریزنقش و کوتاه قد چه لباسی بپوشن؟

قد کوتاه، مانعی برای خوش‌تیپ بودن نیست! افراد ریزنقش با انتخاب لباس‌های…

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید